Polttomoottorit
Bensiini
Perinteinen, perustoimintaperiaatteeltaan jo reilusti yli satavuotias polttomoottori toimii useimmiten moottoribensiinillä. Moottoritekniikan kehittymisen ansiosta bensiinimoottorin CO2-päästöjä on onnistuttu pienentämään merkittävästi. Suomessa yleisimmin käytettävään 95E10-bensiiniin sekoitetaan 10 prosenttia etanolia osana päästöjen vähentämistä. Bensiini sisältää painokiloa kohden yli 50 kertaa enemmän energiaa kuin parhaat ladattavat akut.
Toyotan bensiinimoottorit ovat erittäin energiatehokkaita ja tarjoavatkin useassa henkilö-automallissamme hyvän vaihtoehdon esimerkiksi vähän vuositasolla ajaville asiakkaillemme. Toisessa päässä ovat erittäin suorituskykyiset GR-mallit kuten GR Yaris ja GR Supra.
Diesel
Dieselmoottori on toinen perinteisistä moottorityypeistä. Se käyttää polttoaineenaan dieselöljyä, jonka energiapitoisuus on jopa hieman bensiiniä suurempi. Dieselmoottorin päästöissä korostuu CO2-päästöjen lisäksi muita moottorityyppejä korkeammat typpi- ja rikkioksidien päästöt. Dieselpolttoaineen verotus on hieman bensiiniä kevyempää. Tätä kompensoidaan erillisellä käyttövoimaverolla vuotuisen ajoneuvoveron yhteydessä.
Toyota luopui dieselmoottorin käytöstä henkilöautoissa vuonna 2017, mutta moottorityyppi jäi edelleen käyttöön maastoautoissa ja hyötyajoneuvoissa.
Kaasu
Kaasulla toimiva auto käyttää moottorinsa voimanlähteenä maakaasua tai biokaasua. Useimmat Suomessa myytävät kaasuautot ovat bi-fuel-tyyppisiä, eli niissä voidaan käyttää myös normaalia moottoribensiiniä. Kaasulla ajaminen on tyypillisesti jonkin verran bensiiniajoa edullisempaa. Kaasun jakeluverkosto keskittyy lähinnä kaupunkeihin, eikä ole yhtä laaja kuin bensiinin ja dieselöljyn jakelu-verkosto.
Toyotan mallistossa ei ole kaasukäyttöisiä autoja.